دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران و عبدالله واد، رییس‌جمهور سنگال عصر روز دوشنبه پس از برگزاری دور اول مذاکرات در جمع خبرنگاران حضور یافتند و به تشریح اهداف این سفر پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدا رییس‌جمهور کشورمان با اشاره به مشترکات فرهنگی دو کشور ایران و سنگال، اظهار امیدواری کرد که سفر رییس جمهور سنگال فصل نوینی را در راستای گسترش روابط دو کشور ایران و سنگال باز کند.

وی با بیان این‌که سنگال کشوری مهم در قاره‌ی آفریقاست، اظهار داشت: در این دیدار کوتاه صحبت‌های خوبی بین دو طرف رد و بدل شد و ان‌شاءالله مذاکرات بیشتری در طول این سفر سه روزه انجام می‌شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به نزدیکی فرهنگی و دینی دو کشور و دیدگاههای مشترک در برخی مسائل جهانی نسبت به گسترش روابط طرفین اظهار امیدواری کرد.

احمدی‌نژاد هم‌چنین تصریح کرد که عبدالله واد شخصیتی انقلابی و موثر در قاره‌ی آفریقاست.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس سران کشورهای اسلامی در سنگال و برگزاری همایش بین ادیان با ابتکار رییس‌جمهور سنگال گفت: هر دو این کنفرانس‌ها مهم هستند.

احمدی‌نژاد به پروژه‌های مشترک دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم با سرعت هر چه بیشتر این پروژه‌ها به نتیجه برسد و زمینه‌های جدیدی برای همکاری اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور فراهم شود.

وی در پایان گفت: من از رییس‌جمهور سنگال به خاطر مواضع مترقی‌اش در مجامع بین‌المللی تشکر می‌کنم.

به گزارش ایسنا، عبدالله واد نیز با ابراز خوشحالی از حضورش در ایران، اظهار داشت: من به ایران سفر کردم که سلام گرم خود و ملتم را به رییس‌جمهور ایران، رهبر عالی‌قدر آن و دیگر مسوولان ایرانی برسانم.

وی با بیان این‌که ایران را خانه‌ی خود می‌داند، گفت: بنده تاکنون یکبار از جمهوری اسلامی ایران دیدار رسمی داشته‌ام و این بار دوم است که به ایران سفر می‌کنم. در آن دیدار به نتایج مثبتی در راستای تقویت همکاری‌های دو جانبه رسیدیم و در این سفر نیز قصد داریم به این همکاری‌ها سرعت بیشتری بدهیم، آنها را تقویت و همکاری‌های مختلفی را آغاز کنیم.

رییس جمهور سنگال، گفت: ایران را خانه‌ی خود می‌دانم و وقتی آدم به خانه‌ی خود می‌رود دیگر از خود سوال نمی‌کند که چکار می‌خواهد بکند، بلکه زندگی روزمره‌ را انجام می‌دهد.

وی افزود: دکتر احمدی‌نژاد برای دیدار از ایران از من دعوت کرده بودند، ایشان نیز به تازگی مسوولیت ریاست جمهوری ایران را پذیرفته‌اند و این دیدار زمینه را برای آشنایی هر چه بیشتر بین ایران و سنگال فراهم می‌کند.

عبدالله واد روابط دو کشور ایران و سنگال را دیرینه توصیف کرد و گفت: امیدواریم در این سفر بتوانیم روابط خود را گسترش دهیم.

رییس جمهور سنگال افزود: آقایان وزرای همراه من با همتایان ایرانی خود در مسائل مختلف بحث و گفت‌وگو می‌کنند و ما دو نفر نیز به رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم، از همین اکنون من نمی‌توانم بگویم که از این مذاکرات چه نتایجی حاصل می‌شود، ولی در پایان این دیدار دو کشور بیانیه‌ی مشترکی صادر و تصمیمات گرفته شده را اعلام می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در حال حاضر به دلیل فهم نادرست از اسلام در جهان مشکلاتی به وجود آمده است، بر اصلاح این تصویر تاکید کرد.

رییس جمهور سنگال، هم‌چنین به برگزاری اجلاس آینده‌ی سران کشورهای اسلامی در کشورش اشاره کرد و گفت: من از آقای احمدی‌نژاد دعوت می‌کنم در این کنفرانس شرکت کنند. من هم‌چنین به دلیل مشکلاتی که در جهان وجود دارد پیشنهاد کرده‌ام که اجلاس بین سران کشورهای اسلامی و مسیحی در سنگال برگزار شود.

وی گفت: جایگاه اسلام در صحنه‌ی جهانی به خوبی شناختته نشده است، ما قصدمان از برگزاری این کنفرانس این است که اعلام کنیم اسلام دین صلح و بردباری است و نباید بر اساس اطلاعات غلط در مورد آن اظهارنظر کرد.

رییس جمهور سنگال هم‌چنین با اشاره به تلاش‌هایی که در جهان در راستای همکاری بیشتر بین ادیان انجام می‌شود گفت: ولی شاهد هستیم تنش‌ها آنقدر زیاد است که این تلاش‌ها به نتایج چندانی نرسیده است. در اینجا بود که احساس کردم باید کنفرانسی بین روسای کشورهای اسلامی و مسیحی برگزار کرد.

وی گفت: ما در دیدار خود با مقامات ایرانی در مورد آرمان‌ها و ایده‌های مشترک‌مان صحبت و از آنها دفاع خواهیم کرد. من در این دیدارها با مقامات ایرانی در مورد مسائل مختلف و مشکلاتی که ایران دارد از جمله مشکلش با ایالات متحده صحبت می‌کنم، برای این‌که اطلاعات متقابلی را به یکدیگر عرضه کنیم.

کد خبر 839

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز